Thursday 17 October 2013

С национална подписка в подкрепа на тунела под Шипка и категорични искания към правителството излязоха депутати от ГЕРБ от две области и граждани
























22 септември 



Национална подписка в подкрепа на проекта за тунел под връх Шипка започна днес по инициатива на народните представители от ГЕРБ от областите Стара Загора и Габрово. Началото на гражданската подкрепа за тунела беше поставено на обходния път на Габрово край село Поповци, който е част от целия проект, включващ и тунел под Шипка. На мястото се събраха народните представители от Габрово и Стара Загора Томислав Дончев, Цветомир Михов, Андон Андонов, Кирил Добрев, Пламен Йорданов, граждани и представители на медии от двете области. Националната подписка е продължение на друга, чисто местна, която са подкрепили няколко хиляди души. Инициативата се реализира с оглед опасността проектът да бъде спрян и цели да покаже на вицепремиера Зинаида Златанова и на правителството, че тунелът под Шипка е от национално значение и трябва да бъде приоритетен и за новата власт.
"Започваме с добрата. С лек граждански натиск. Готови сме на по-радикални мерки, ако не забележим, че всички, които имат власт да решават, не се отнасят с необходимото внимание към нашето искане. Това не е свързано с каприз. Целта е да не се губи време, а да се свърши работа и ние искаме да сме сигурни, че това ще стане", заяви пред медиите народният представител Томислав Дончев и уточни, че има притеснения, че проектът може да не бъде довършен от новите управляващи или това да не стане навреме. "Стана ясно, че на 4 октомври Европейската комисия е върнала апликационните форми за проекта за тунела и за западната дъга на софийския околовръстен път с аргумента, че в ОП „Транспорт“ има проблем, свързан със средствата по другата приоритетна ос - железниците. Европейската комисия уведомява българското правителство, че когато въпросът бъде решен със съдействието на Европейската инвестиционна банка, двете апликационни форми могат да бъдат подадени и разгледани отново", припомни Дончев. Той уточни, че предупреждението от Европейската комисия е, че страната не е осигурила резерв от финансиране за проектите, които текат в момента, и докато това не стане няма да се одобряват нови. Дончев обясни, че България има подписано споразумение с въпросната банка и е въпрос на няколко подписа да се уредят отношенията и проектите да се подадат отново.
Стана ясно, че исканията към новото правителство са три. Първо, веднага да се уредят взаимоотношенията с Европейската инвестиционна банка и двете апликационни форми да бъдат подадени отново. Второ, да има пълна готовност за реакция в зависимост от решението на Върховния административен съд във връзка с обжалването на оценката за въздействие на околната среда. И трето, в програмния период 2014-2020 да бъде заложена втората фаза на проекта – самият тунел. В зависимост от стъпките, които предприемат управляващите по тези искания, ще се определят и последващите действия на покрепящите проектите.
"Това не е проект с локално значение, нито с национално. Това е европейски проект. От тук минава коридор №9, който е важен за ЕС. Северна България практически е отделена от транспортните мрежи на юга", коментира бившият министър на еврофондовете Томислав Дончев. Той категорично заяви, че този проект няма цвят. „Той е български проект. Искаме гаранции, че това, което е започнато, ще бъде продължено“, заключи Дончев
 (3 снимки)