Saturday 5 October 2013

Ирена Соколова: Комуникационната бариера е най-големият проблем за децата на бежанците


                                                                                       05-10-2013

При верифицирането на статута на бежанците, става ясно, че голяма част от документите на младежите и децата, пристигнали в България, са унищожени. Това заяви народният представител от ГЕРБ Ирена Соколова на пресконференция в централата на партията. Тя посочи, че комуникационната бариера е най-големият проблем за децата на бежанците и води до капсулиране на една чужда общност, а това е сериозна предпоставка за поява на радикални идеи. ,,Спешно трябват учители по български език и отдавна трябваше тези учители да са в интеграционните центрове и да преподават. Децата нямат шанс за подкрепа от страната ни, ако не се осигурят преподаватели, които да знаят арабски и български‘‘, коментира Соколова. Според нея трябваше да бъдат включени мултидисциплинарни екипи от психолози, социални работници, хора, полагащи здравни грижи за тях. Все още това не е направено. ,,С получаването на статут на бежанец, чуждите граждани получават равни права с официално пребиваващите в страната, този период обаче е труден и дълъг‘‘, поясни народният представител от ГЕРБ. Актуализирането на системите по обработка на данни трябва да стане със средства от държавата. Ирена Соколова заяви, че от началото на годината е било ясно, че ще има миграционна вълна, но до този момент не е ясно какво се случва, какво предстои. ,,За решаване на проблемите с образованието на децата - бежанци, ГЕРБ настояват да се потърсят близост и връзки със старата сирийска диаспора и с всички неправителствени организации, които са готови да помогнат, и към които никой не се е обърнал, все още‘‘, допълни Соколова.
Бившият председател на Държавна агенция „Закрила на детето” Калин Каменов заяви, че една огромна част от българските деца не могат да говорят български език. Той попита министъра на образованието Анелия Клисарова - как точно и какви мерки ще предвиди за трайното задържане на тези деца, които са в риск от отпадане от образователната система още от първи клас. Къде в случая е държавата, когато всяка година между 5 - 6 хиляди ученици отпадат от училище, а мерките които се предлагат, са само финансови? Каменов бе категоричен, че само с финансови мерки не може да научиш едно дете, което не говори български, което няма здравни и образователни навици, да се задържи в училище. Това дете се явява проблем не само за себе си, но и за своите съученици.
Как може едно правителство да си затваря очите, и като щраус да си заравя главата в пясъка, мислейки си, че прави нещо?
По думите му - по времето на управлението на ГЕРБ са били предложени адекватни мерки, като например повече здравни медиатори, както и модел за работа с най-рисковите деца, но сегашното правителство ги е отчело като неефективни. Бившият председател на ДАЗД посъветва управляващите да свалят лачените обувки, да си сложат едни маратонки, и да отидат в гетото, за да видят как се интегрира дете.
Каменов добави, че е разработвал и модел за работа на деца - бежанци в специализирани центрове, който обаче „вероятно стои на бюрото на някой чиновник”.

No comments: